• Onlangs is v.v. Verburch geslaagd voor het Kwaliteit en Performance programma Jeugdopleidingen van de KNVB en het onafhankelijke sportadviesbureau NMC Bright. Een mijlpaal voor de ambitieuze club uit Poeldijk. Verburch is daarmee bekroond als een kwalitatief goede opleidingsclub op lokaal niveau.

Om in aanmerking te komen voor deze mooie erkenning werd de club helemaal doorgelicht en moest uiteindelijk worden voldaan aan 65 kwaliteitseisen. Het niveau van de trainers, het niveau van de teams, de medische staf, de doorstroming naar de senioren, de opleidingsvisie, het spelervolgsysteem etc.

Dit alles langs een traject van bijna een jaar dat begon met een:
    1. Adviesgesprek: Via een kennismakingsgesprek werd Verburch door de KNVB en NMC Bright volledig  geïnformeerd en geadviseerd over het te volgen ambitieniveau.
    2. Audit: Gekeken werd of Verburch voldeed aan de minimale kwaliteitseisen. Door een bezoek werd er een sterke en zwakte analyse gehouden van de jeugdopleiding en werd deze hiermee in kaart gebracht.
    3. Review: Samen met een aantal experts werd het opleidingsprogramma doorgelicht en verbeterpunten aangegeven.
    4. Rapportage: Het volledige programma gerapporteerd aan de club.

Na alle bovenstaande stappen te hebben doorlopen, werd door Jan Kroes (medewerker voetbalontwikkeling KNVB) het certificaat van een ‘’lokale opleidingsclub’’ uitgereikt aan onze eigen voorzitter Hans Mieog.   <FOTO>

Het Verburch bestuur is erg trots op het behalen van dit certificaat en hieruit blijkt maar weer dat er grote stappen zijn gemaakt op het gebied van voetbalontwikkeling en professionalisering binnen onze (jeugd)opleiding. Grote dank hierin gaat uit naar Paul Geerars, Theo van den Berg, Pieter Batenburg, Wim Grootscholten en Ryan Harteveld die vanaf het eerste moment betrokken zijn geweest bij dit traject en hier veel tijd in hebben gestoken.

Ontwikkelen van het voetbal in Nederland
    Een opleidingscertificaat kan verdiend worden door deel te nemen aan het Kwaliteit en Performance Programma dat de KNVB in samenwerking met NMC Bright heeft opgezet. Inmiddels hebben zo'n 100 amateurverenigingen en alle betaald-voetbal organisaties deelgenomen aan het programma. Het doel is om jeugdopleidingen bij voetbalclubs structureel te verbeteren en te ontwikkelen. Dit wordt gedaan door de gehele opleiding grondig door te lichten en te benoemen waar er kansen liggen voor de club. De beoordeling en het adviseren van jeugdopleidingen wordt gedaan door technisch jeugdcoördinatoren van de KNVB en deskundigen van binnen en buiten het voetbal. Het doel is ook om het totale voetballandschap in de breedte te ontwikkelen. Een club kan een opleidingscertificaat verdienen op 4 niveaus: lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Voor clubs uit het betaalde voetbal is het een licentievoorwaarde om minimaal een regionaal opleidingscertificaat te bezitten. Voor clubs in de Tweede Divisie geldt dan hun opleiding moet voldoen aan de lokale voorwaarden. Clubs die lager spelen, kunnen zich vrij aanmelden voor het programma, zoals vv Verburch dus met succes heeft gedaan.